Tuesday, April 6, 2010

cuit-cuit...

salam..
dalam entri kalini sy hanye ingin menaip2 di keyboardni,cuaca sejuk di egypt pun sudah mule berubah2 kerana hendak bertukar musim bunga selepasni..boleh kami seroomate ke hadiqoh(taman2) seperti hadiqah alazhar ke ataupun hadiqoh dauliah atau di alexandria yang cantik dengan bunge2 seperti tahun2 yg lepas lg2 dlm tempoh yg sudah hampir dengan final exam nih dpt juge menenangkn fikiran.

...bnyk bende yg ingin dikongsi sbnrnye...lg2 waktu yg sudah hampirni...hampir kpd ape? semuenye sudah hampir..mgkn sahabat2 pernah mendengar atau menonton filem 2012,armagedon dan filem2 yg seumpama dengannye...bagaimana diceritakn tentang berlakunye qiamat,walaupun bnyk isinya yg bercanggah dgn al-Quran dan hadis...namun ianya cukup dasyat menggambarkan tentang kehancuran dunia...amat menggerunkn klu kita dpt hayati apatah lagi apabila qiamat benar2 berlaku pastinya lebih dasyat lg...namun adakah kite benar2 bersedia menghadapinye? adakah kite sudah lulus dengan ujian yg Tuhan berikn kpd kte? sy sendiri pun tidak dpt menjawab persoalan ini. Tepuk dada tanyalah iman..

العاقل من ذكر الموت ولم ينسى الحياة

Org yang berakal ialah yg mengingati mati dan tidak lupakan dunia.

cukup cantik pepatah arab ni walaupun ringkas namun ianya cukup untuk memberi kesedaran kpd kita supaya sentiasa berjaga2 dengan sampainye waktu ajal kerna ajal tidak mengira umur,dan dlm mase yg same tidak melupakn kehidupn dunia. Maut dahulu baru disusuli dengan dunia. Bagaimana agaknya? rasanya sahabat2 lebih mengerti apa yg dimaksudkan pepatah ini. Biarlah pepatah ini menjadi kalung permata untuk kita pakai bersama-sama walau di mana jua kita berada.

gambar kenangan ketika musim bunge bersama kawan2 tahun lepas.



Sufian dan Gaddafi di Montazah yang merupakan taman pinggiran laut yg cantik. Di dalam taman pinggiran laut seluas 155,4 hektar ini terdapat Istana Raja Farouk yang terletak di dataran tinggi menghadap ke Laut Tengah. Sekarang istana itu menjadi istana presiden untuk menyambut tetamu negara yang berkunjung ke Alexandria@Iskandariah. Sekadar ini sahaja dahulu sahabat2...

5 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Ust Syahir.. Tahniah, entri kali sangat menyentuh hati.."beramallah seolah2 kita akan mati esok hari dan berusahalah utk dunia seolah2 kita akan hidup selamanya..." Mga Allah perbaikkan lg amalan kita...

Anonymous said...

Assalamualaikum Ust Syahir... tahniahkerana enrti kali nimenyentuh hati..."Beramallah seolah2 kita akan mati esok hari dan berusahalah utk dunia seolah2 kita akan hidup selama2nya.." Mga bertambah baik segala amalan kita..

syahir said...

wslm syukran...mudah2an Allah membantu kte semua dlm mencapai redhaNya...

Anonymous said...

waaah..
berfalsafah gituh..
update2 lah blog selalu...

bila rasa nak give up kan… urutlah dada dan katakan pada diri ” Allah ada dengan aku!!! setiap dugaan pasti menjadi kebaikan!!!”

syahir said...

insyaAllah...InnAllah ma;ana...akan cube slalu update jika brkelapangn..syukran atas galakan sahabat2...