Saturday, February 13, 2010

maarad elkitab~~book fair~~pesta buku

Salam..

Dalam entri kali ni saye ingin berkongsi pengalaman semasa berkunjung ke maarad kitab atau book fair ataupun pesta buku di cairo beberape hari lepas.Maarad kitab di cairo ni adalah yg ke 42 sejak diadakan.Kali ni sy pergi dengan roommate sy Gaddafi. Alhamdulillah beberape kitab yg dirancang dpt dibeli. Semasa pergi ke maarad memang berbagai ragam manusia boleh didapati di sana dari A smpila z..daripada yg melayu..indonesia..turkey..sudan..saudi sampaila masri dan bermcm2 bangse boleh didapati di sana..

Masukni dah tahun tahun ke3 sy pergi ke maarad..dan smpi skrg maarad di egyptni sentiase mendapat perhatian antarabangse dan mendapat kunjungn dr seluruh pelosok dunia..semua jenis buku boleh didapati disini dr buku2 agame smpila buku2 akademik Pengunjung juga boleh bertemu dengan penulis2 kitab...Kedai2 makan juga ade dibuka untuk pengunjung..boleh kate serbe serbi semuanye ade di maaradni. Masjid juga ade di dalamnye namun org rmi sembahyang dimana2 sahaja kerana terlalu ramai manusia.

Bukan itu sahaja kita juga boleh menawar harge utk membeli buku2 tersebut. Jadi mmg xboleh dinafikn di maarad ni rasenye mcm kt pasar dah bahkan lebih sesak dari makcik2 yg menawar harge ikan di pasar msia..cume bezanye disini kita menawar harge kitab . Pilihan juga pelbagai. Memang rase takjub jika kali pertama pergi..dengan kebanjiran kitab yg melampau2 lebih bnyk dr manusia yg sememangnye terlalu ramai. Bile difikirkn semula beginikah gambaran ketika kota Baghdad yang suatu ketika dahulu gemilang sebagai perpustakaan, gedung dan sumber ilmu sedunia?



di hadapan pintu masuk maarad kitab yg dibanjiri manusia..

8 comments:

Anonymous said...

salam
bestnya pegi maarad.
ana belum berkesempatan lagi untuk menjejakkan kaki kesana.

Anonymous said...

kalau yana dapat pegi nih...
habis beratus duit...

Anonymous said...

salam,ustaz shahir dah makin sehat ni,semoga kuliah di sana berjalan lancar ye.assalamualaikum:)

Anonymous said...

salam
ustaz syahir lame lagi ke blajar di Mesir ni? tahun depan ade rezeki kita ke maarad sama..

syahir said...

InsyaAllah klu diberi keizinan Allah same2 kita dapat rasai nikmat yg Allah s.w.t kurniakan...

Ahmad Nordinie said...

xde entry baru ke?
=p

syahir said...

hehe skrg ni tgh busy.xlame lg kuarla entri baru..

Seorang hamba.. said...

eden dah lamo ajak..bukan main liat lagi nak poie..haha..