Friday, December 18, 2009

Arab morocco(maghribi)

malas rasenye dirini nak menaip tp ku gagahkan jua hehe~~bukan ape kawan2 musim2 sejuk mmg susah nk gerak..bnyk aktiviti indoorje..lg2 skrgni roomate wat ia'dah n study same2 lg la xde ms sgt nk kuar.

whatever sy still cube update blogni itupun setelah dipuji oleh haris_haikal(bukan penyanyi mahupun pelakon sekadar member kt egypt hehe )..xtaula die ikhlas ke x puji synye blog ni apepun sy rase semngt smule nk menulis..ok kali sy nk cite pengalamn sy di malaysia xberape lame ketike sy cuti dahulu.

Cerita ni berkenaan tentang lawatan pelajar arab morocco yg dtg ke kampng sy di bukit rokan.
Ketika tu sy baru seminggu balik bercuti. Jd budak2 arab ni pun diberi kuarge angkat.Family sy salah satu yg terpilih. Pada mulenye kuarge sy dpt budak lelaki tapi mak tak mahu.Jadi tukar ngan perempuan.

Pada waktu budak2 arabni sampai sy xde di rumah sebb ade hal diluar.Pada mulenye sy xmerancang tuk duduk dirumah.Yelakan perempuan segan plak dibuatnye.Jd saye pun cadang nak tdo umah kawan.Tapi tula apekan daye baruje nak tdo umah kawan sy mak sy tepon suh balik sbb xdpt nak berkomunikasi dgn budak2 arab tersebut.Abg sy pun jemput sy di kuala pilah memandangkan die mmg keje di hosp kt situ.

Mak sy dpt 2 org budk perempun arab sorang tu 20thn sorang lagi 14 tahun.dua2 adikberadik.yang adik kauthar ni wlupun baru berumur 14 thn tp dah mcm 20thn jugak.memang betul2 arab nampaknye.

Ape yg menariknye sahabat, mase majlis jamuan makan malam di balai raye,mereka semua diberi hidangan makanan negeri sembilan.jadi paham2la kalau xpodeh(pedas) bukan negeri sembilan namenye. Adela sorang budak arabni di talenye(makan) sambal belacan mcm minum strawberry ,apelagi meraungla budaktu dlm dewan ,budaktu pun keluar muntah2. Tula sy da agak awal2 arabni bukan leh makan pedas2 sgt hehe kesian plak sy tgk..

berbalik cite anak angkat family sy td,sorang tu tgh blaja medic sorang lg sekolah menengah.mase ptg diorg smpi tu kelam kabut mak sy nak ckp ngan diorg ,ayah sy dipejabat keje,so tggl mak ngan adik perempuan sy. yang akknye name kauthar,yg adik plak nouha.diorg ni xleh ckp arab fushah sgt,diorg tutur arab morocco diorg, jadi syni klu arab egypt bleyla ckit2 jd mcm ayam n itik jadinye hehe. naseb bekla kauthar yg blaja medic ni bleh ckp arab n english .so mcm2la ktorang bualkan tentang budaya ,pendidikan n mcm2.abg sy yg dr. ni pun tanye cane blaja medic di sane . sy plak tolong mak sy terjemah tuk ckp ngan diorg (susah gak nk terjemah rupenye lagi2 bahase nogori haha).

diorg suke sgt dtg malaysia,diorg ckp orang melayu ni bangse yg baik sopan lembut,n mcm2 lg. diorang pun lembut gak xmcm arab egypt(haha ni bukan kutuk ye ni kajian sifat bangse).diorg ckp klu ade mase dn kelapangan akan dtg lg dsni.dan diorg ajak dtg ke moroco.(klu ade rezki adela) sekadar tu sahaja .ni beberape gambar kenangan khas tuk pembaca2

ni gambar kauthar dan kawan nye(bukan adiknye) tgh2 tu mak sy ye bukan arab hehe

ni plak gambar mase jamuan di balai raye Bukit Rokan ketika sorang budak arab muntah kerana makan sambal belacan.(dr kiri penulis,mak penulis,Kauthar dan adiknye nouha )

ni pulak gambar kenangan bersame mak dan ayah penulis dalam rumah.

3 comments:

extraordinarydesign said...

fuyooo... aweks tuh...
pilih cik syahir...
pilih...omak dah suko tu...

syahir said...

haha xnak la org arab

abdul rauf said...

HAHA..blh than gak glgat dyeorg..blh try tu ustz..mne taw law adew jdoh..hehe